A női vezetők ritkán sikeresek a magánéletben – fogalmaz Raucsik Krisztina, a Hajnal-Hús Kft. ügyvezetője. „Aki rá tud cáfolni erre, az szerencsés”, mert van egy olyan párja, akivel együtt jól működtetik a családot is. Ő kényszerhelyzetben lett főnök: férje halála után kénytelen volt átvenni a cég irányítását. Sokan aggódtak, voltak előítéletek, a siker azonban elég meggyőző erő volt a bizalom kiépüléséhez.

„Néha borzalmas, máskor örömteli, de mindenképpen kivételes és megterhelő feladat ” - véli Hajnalné Raucsik Krisztina, a Hajnal-Hús Kft. ügyvezetője, amikor arról kérdezem, milyen nőként vezetőnek lenni. Először is meg kellett tanulnia, hogy miként állíthatja maga mellé az embereket. Nehezítette a dolgát, hogy a hústermékkészítés hagyományosan férfi szakma és zömében fizikai munkára épül, ehhez társultak a szakemberhiány gondok. Mégis elérte, hogy mára jó munkahelynek és perspektivikus vállalkozásnak számít cége a piacon. Férje halála után sokan megijedtek, hogy mi lesz a munkahelyükkel, hiszen 2016 őszéig Hajnal László fogta össze a vállalkozást. A családi tanács végül úgy döntött, hogy Krisztina lép a helyére.

„Néha borzalmas, máskor örömteli, de mindenképpen kivételes és megterhelő feladat ” - véli Hajnalné Raucsik Krisztina, a Hajnal-Hús Kft. ügyvezetője, amikor arról kérdezem, milyen nőként vezetőnek lenni. Először is meg kellett tanulnia, hogy miként állíthatja maga mellé az embereket. Nehezítette a dolgát, hogy a hústermékkészítés hagyományosan férfi szakma és zömében fizikai munkára épül, ehhez társultak a szakemberhiány gondok. Mégis elérte, hogy mára jó munkahelynek és perspektivikus vállalkozásnak számít cége a piacon.

Férje halála után sokan megijedtek, hogy mi lesz a munkahelyükkel, hiszen 2016 őszéig Hajnal László fogta össze a vállalkozást. A családi tanács végül úgy döntött, hogy Krisztina lép a helyére.

Kényszervállalkozásként indult

A cég eredetileg kényszervállalkozásként indult 1992-ben. Apósa munkahelyét, ami egy aprócska húsüzem volt, privatizálták. A fiával együtt elhatározták, hogy lesz, ami lesz, megveszik. A férje alapította a céget, apósa lett az induló vállalkozás szakmai tanácsadója. Hajnalné 1995-ben csatlakozott hozzájuk, s rögtön be is dobták a mélyvízbe. Első feladatként azt kapta, hogy menjen el egy üzletbe, ahol árulják termékeiket, de még egy fillért sem láttak tőlük. Elment és némi pénzzel érkezett haza. Gyorsan bevezették a forgalom papíralapú nyilvántartását, a naprakész könyveléssel könnyebbé vált a termékek ellenértékének megszerzése. Eleinte füstölt kolbászt, hurkákat és disznósajtot készítettek, mert az após ehhez értett. A férjével kezdettől fogva mindent együtt csináltak, így mindig tudta, hogy mi történik az üzemben. „Mostanra elfogadtak az emberek, erre vagyok a legbüszkébb. Igaz, egy-két dolgozótól meg kellett válni. Számos munkatársam meg is lepődött, hogy meg mertem csinálni, szerintük ez volt az első értelmes vezetői döntésem” – mesélte Hajnalné Raucsik Krisztina. A távozók között akadt, aki abban a hitben élt, hogy jóban vannak, ám vezetőként a személyes kapcsolatokra már nem lehet tekintettel az ember: az egész cég, a csapat érdeke számít.

Kezdetben sokan tartottak tőle, látta a szemekben az aggódást, hogy mit fog fog csinálni ez a nő? Ma viszont már bátran fordulnak hozzá az emberek, segítenek a problémák megoldásában és ötletekkel halmozzák el, egymás után ajánlják be rokonaikat, családtagjaikat, ismerőseiket. „Ha nem lennénk jó munkahely és perspektivikus vállalkozás, akkor aligha tennék ezt” – hangsúlyozta.

Nők, lelkiismeretfurdalással

Egy 30 fős csapat a Hajnal-Húsnál zajló pozitív változások motorja. Közös munkájuk eredménye, hogy már egészen jól áll a cég. Igaz, a tavalyi év lehetett volna jobb is eredményességben. A régi gondokat sikerült megoldani, sőt fejlesztésre készülnek és ennek érdekében pályázni akarnak. Korszerű vállalatirányítási rendszert vezettek be. A gyártásban és a csomagolásban mindent gépesítettek, bár még messze vannak a robotvilágtól. Idén a 2,5 milliárd forintos árbevétel 2-3 százalékos és az eredmény 10-15 százalékos növekedésével kalkulálnak. Erőn felül emelték a béreket, ahol erre szükség volt. Képzéseket indítottak, és értékelik a dolgozók, hogy náluk, aki tanulni akar, az tud. Örülnek a szakmai elismeréseknek, így a Magyar Termék Nagydíjnak és büszkék arra, hogy az első Érték és Minőség Nagydíj versenyen már ők is zsűrizhették a benevezett hústermékeket.

Hajnalné Raucsik Krisztina tisztában van azzal, hogy kényszerből lett a cég vezetője és kezdetben inkább negatív tényezőnek számított, hogy nő. Kemény munkával érte el, hogy ez a megítélés változzon a Hajnal-Húsnál. „Ma már könnyen beszélhetnék erről és büszkélkedhenék azzal, hogy ebben a szakmában is lehet teljeskörű vezető egy nő, de nem teszem, mert munkatársaimmal együtt tettük sikeressé a céget” – szögezte le. Szerinte egy vállalkozás irányítása rengeteg időt és energiát vesz el a vezető életéből, és a legnehezebb helyzetekben egyedül, magányosan kell szembenéznie a gondokkal. A nőknek különösen bonyolult ez a feladat, hiszen ha családjuk van, biztosan állandó lelkiismeretfurdalással küzdenek. A női vezetők ugyanis nem érnek rá semmire, és ritkán sikeresek a magánéletben. Aki rá tud cáfolni erre, az szerencsés, mert van egy olyan párja, aki képes ellensúlyozni „fogyatékosságait” a családban és kettejük kapcsolatában. Ugyanakkor a női vezetők gyorsabban kapcsolnak és emberségesebbek, mint a férfiak. Az is fontos, hogy legyen férfi vagy nő, csak az vállaljon vezetői feladatot, aki képes a minőségi munkára és valóban ért ahhoz a területhez, ahová kineveznék, mert különben könnyen elbukik a mai rendkívül kemény piacon.

Végül is akkor megéri, hogy a Hajnal-Húst vezeti? „Ezt elsősorban a munkatársaimnak kell eldönteniük. Nekem persze, hogy megéri, hiszen nem veszett kárba a férjem munkája és a vállalkozásunk javára hasznosítani tudtam mindazt, amit tőle és az apósomtól tanultam. Ráadásul gyakran személyesen is tapasztalhatom azt, hogy az emberek értékelik az erőfeszítéseimet” – válaszolta Hajnalné Raucsik Krisztina.

És erőfeszítésekre a jövőben is szükség lesz, mert tele vannak tervekkel. Először is: fejleszteni akarnak: bővíteni és korszerűsíteni szeretnék az üzemet. Másik tervük, hogy folyamatosan új termékekkel jelenjenek meg a piacon. Ez sem könnyű, már több mint 100 termékből áll a kínálat. A harmadik nagy terv pedig az – és erre elszántan készül Hajnalné Raucsik Krisztina–, hogy belátható időn –úgy öt éven - belül átadja a cég irányítását a fiainak.

Hajnalné Raucsik Krisztina (48)

Mérlegképes könyvelő. A Hajnal-Hús Kft. ügyvezetője. 1995-től került a céghez. Korábban ruhaipari cégeknél és a vízműveknél látott el könyvelői feladatokat. Férje halála után lett a Hajnal-Hús vezetője. Nagyobbik fia jövőre fejezi be egyetemi tanulmányait, a kisebbik most elsőéves. Szabadidejében két fiának drukkolva szívesen jár jéghoki meccsekre és kajakversenyekre, s „örök szerelmét” követve mindig ott van a fontosabb kézilabda mérkőzéseken.

Back to Top

© Copyright 2018 ÉMIN