Girbe-gurba utakon, az Alföld szépséges vidékein átvezetve jutunk el a panyolai pálinka hazájába. A 600 főt számláló Kelet-Magyarországi faluban, Panyolán vagyunk, ahol biztos kezek értően ápolják a pálinkakészítés ősi szabolcsi hagyományait. Az örökség nem is lehetne jobb kezekben, melyet a számtalan elismerés, a fogyasztási adatok is igazolnak.
A 2002-ben alakult Panyolai Szilvórium Zrt. 100%-ban magyar tulajdonú vállalkozás, mely desztillált szeszesitalokat, azaz pálinkákat gyárt. Mindemellett fontos szerepet kap a különböző gyümölcs-alapanyagokból készülő termékeinek fejlesztése, gyártása és forgalmazása. A menedzsment céltudatosan kizárólag kiváló alapanyagokat (magas cukortartalom, válogatott étkezési gyümölcsök) kutat föl, melyek felhasználásával hagyományos receptek alapján készülő, saját tervezésű, garantált minőségű termékeket állít elő. Úgy gondolják, hogy a piacon való tartós jelenlét csak magas minőségű termékek létrehozásával érhető el.
Termékeik készítésénél a kiváló minőségű alapanyag-használat mellett nagy figyelmet fordítanak az egyedi dizájnra is, mert fontos számukra, hogy a vásárlók ez alapján is azonosítani tudják a márkát. A gyártási folyamatok során elsősorban a hagyományos megmunkálási technológiákat alkalmazzák, de a modern szakmai megoldások is szerepet kapnak.
A Panyolai Szilvórium Zrt. manufaktúraként működik, a Panyolai Pálinkák mindegyike magas értéket képviselő kézműves termék. Saját bevallásuk szerint a kézi palackozás ugyan időigényesebb, mégis ragaszkodnak ehhez az előállítási formához. A palackozó minden egyes palackot 16-szor vesz kézbe, ezáltal mintegy minőség-ellenőrzést is végez, melynek során esztétikusabb megjelenítésű, kifogástalan minőségű termék lesz a végeredmény.
Lakatos Gergely, a Panyolai Szilvórium Zrt. vezérigazgatója szerint a panyolai gyáregység azonban több mint gyár, több mint manufaktúra.
"Jelenleg a kóstolótermünkben vagyunk, amely egy vendéglátásra kialakított 60 főt befogadni képes terem, ahol bemutatjuk a 10 féle gyümölcsből készülő 40 féle termékünket. Úgy gondoljuk, hogy ehhez a munkához alázatra, türelemre és szaktudásra van szükség. Büszkék vagyunk arra, hogy ebben az iparágban már számtalan eredményt értünk el."
Pedig nem is olyan egyszerű ma az égetettszesz-ipari gyártók helyzete, hiszen több kategóriával összehasonlítva a pálinka a drágán előállítható italok közé tartozik. Mind a technológia, a válogatott és szigorúan hazai alapanyagok miatt a külföldi nagy kategóriákhoz képest a pálinka versenyhátránnyal indul a kereskedelmi piacokra. Ide sorolhatjuk a vodkát, a whiskyt, a tekilát, vagy a rumot. Ezek a termékek alacsonyabb beruházási költséggel rendelkező termékek. A gyümölcspárlatoknak ugyan jó néhány országban van már kultúrája, főleg a Kárpát-medencében, a pálinka főképp a Felvidéken, vagy Erdélyben népszerű, de exportálnak Kanadába, Angliába, vagy éppen Svájcba is. A versenyhátrány csak szakmai összefogással, a szakmai szervezetek együttműködésével győzhető le. Mindezek mellett a legtöbb kárt a fél-, vagy teljesen illegális rövidital kereskedelem okozza a szabályozatlan és veszélyes gyártási környezettel együtt.
"Egy olyan elismerés, mint az Érték és Minőség Nagydíj, önmagunkkal szemben is elvárásokat fogalmaz meg, pozitív spirált indít el mind számunkra, mind a fogyasztó számára. Ezáltal nem csak a mi céljaink erősödnek, hanem a fogyasztóban kialakuló állandó minőségi elvárás is jelentősen nő. Azonban továbbra is minden az alapanyagnál kezdődik. Nálunk jelenleg 5 főzőmester dolgozik. Feladatuk már az úgynevezett cefrézésnél elkezdődik, itt főképp érzékszervi vizsgálatot kell végezni, melynek során szaglással és ízleléssel állapítják meg, mi kerülhet a gyártásba. Maga a főzés egy nagyon jól körülhatárolt munkafolyamat, melytől eltérni nem szabad. Bevezettük az utólagos minőségellenőrzést is, mely saját belső bírálati rendszer kidolgozását jelenti. A számunkra megítélt és kapott különféle díjak igazolják vissza számunkra azt, hogy ez a belső ellenőrzési rendszer jól működik.' - meséli Lakatos Gergely.
A Panyolai Szilvórium Zrt-nél azonban a termék-előállításnál több is zajlik. Saját bevallásuk szerint nem csak a belbecs, de a külcsín is döntő az értékesítés során. Ennek megfelelően kiterjedt értékesítői hálózatot építettek ki a maguk számára, valamint átfogó marketing-stratégiát alakítottak ki. Mindezek mellett továbbra is fontosnak tartják az oktatás, az ismeretterjesztés ügyét is, hiszen a Panyolán felépült üzem területén működő kóstolótermükben már számtalan csoportot láttak vendégül, a terem vitrinjeiben pedig ott sokasodnak az évek során szerzett elismerések. A múlt és jelent és jól megfér egymással, és a finom étkek mellett fogyasztott sokféle pálinka illata, zamata és íze a jövő ínycsiklandó ígéreteit hordozza.