Év Végi Tükör interjú - a Kiírói Tanács tagját kérdeztük:
A 2024-es év új kihívásokkal és változásokkal érkezett, különös tekintettel a gazdasági instabilitásra és a folyamatos geopolitikai feszültségekre. Milyen hatással volt mindez a vállalkozásukra, és hogyan sikerült alkalmazkodniuk az új környezethez? Milyen eredményeket emelnének ki az idei évből?
- A 2024. év elején abban bíztunk, hogy a globális folyamtokban a józan megfontolás győzedelmeskedik a szélsőségekkel szemben és a szomszédunkban zajló orosz-ukrán konfliktus talán elcsendesül, akár békekötésre is sor kerülhet. Sajnos ezzel szemben a háború tovább folytatódott, bizonytalanságot gerjesztve nem csak az energiaellátásban, továbbá a közel keleten is kialakult egy új háborús góc. Ezek az események nem segítették a globális gazdasági környezet javulását és ez kihatott a magyarországi üzleti lehetőségekre is. Sajnos Magyarország a 3. negyedévben recesszióba került és ez új útkeresésre ösztönözte a gazdasági szereplőket. A Legrand Zrt. is új fejlesztésekbe kezdett. Holdingban formában működünk, az egyik tevékenység a magyarországi értékesítés, ahol a lakossági fogyasztás stagnálása miatt új irányokat kellett keresnünk. A növekedést a portfóliónk bővítésével, új üzleti szegmensekből tudtuk pótolni, mint például az elektromos autó töltők, szünetmentes energiaforrások és számítógépes adatközpontokhoz szükséges eszközök, melyek dinamikus növekedést biztosítottak kompenzálva a lakossági fogyasztásnál történő stagnálást, így a 2024-es évet egy minimális növekedéssel, de hasonló eredményességgel tudjuk zárni mint a 2023-at.
A gyártás területén a tavalyi évi visszaesése után – amelyet a Legrand oroszországi tevékenységének beszüntetése okozott – sikerült növekvő pályára állnunk. Egy sikeres termékbevezetés történt a Németországban, illetve új termékek gyártása is érkezett a szentesi gyárba, amely terhelésének több mint 90 %-át az export piacok adják. Összegezve tehát a nehéz körülmények között sikerült egy jó eredménnyel zárni ezt az időszakot.
A gyorsan változó gazdasági környezet újfajta rugalmasságot és innovációt követel meg a vállalkozásoktól. Ön szerint milyen stratégiák bizonyultak hatékonynak az alkalmazkodásban, és milyen szerepet szánnak az innovációnak és a kutatás-fejlesztésnek a jövőbeni terveikben? Mi motiválja Önöket a folytatásra?
- Az elmúlt évek bizonytalanságai, nehéz üzleti környezete alapján mondhatjuk, hogy az új normalitás a gyorsan változó és szélsőséges piaci körülményekkel terhelt gazdaság, amelyben jó megoldást és jó döntéseket úgy tud hozni egy vállalat, ha az innovációra, minőségre és agilitásra épít.
Az innovációra azért, mert egy ilyen üzleti környezetben, hirtelen változások történhetnek. Új piaci igények jelenhetnek vagy szűnhetnek meg, jelentős árbevétel csökkenést okozva a vállalatoknak. Arra, hogy egy ilyen árbevétel csökkenésre a vállalat mennyire érzékenyen reagál, azt a vállalat fix költségei határozzák meg, de az biztos, hogy ilyenkor gyors válasz, egy új termék vagy szolgáltatás, azaz új, innovatív megoldás lehet a segítség.
Minőség: egy vállalat által készített termék vagy nyújtott szolgáltatás minősége meghatározó partnereink kötődésében. A megfelelő minőség vagy termék eredményeként egy szűkülő piacon is megmaradnak a törzsvevőink, sokkal kisebb a lemorzsolódás veszélye. Ezért egy nehéz üzleti környezetben is fontos megőrizni egy termék vagy szolgáltatás minőségét.
Agilitás: mivel az üzleti környezetben gyors változások zajlanak ezért a vállalati döntéshozatal ennek megfelelően gyors kell legyen, hogy a szervezet időben le tudja követni a változásokat.
Ez a három prioritás az, ami lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy nehéz környezetben is hatékonyak maradjanak és fejlődjenek.
Plusz egy tanácsként javaslom a kreatív benchmarking, más néven a crenchmarking gyakorlat és vállalati kultúra kiépítését, melynek lényege a folyamatos innováción alapuló fejlesztése a működési folyamatoknak és a termékportfóliónak. Egy vállalat teljesítménye és eredményessége minden munkavállaló sikere is egyben és egy ilyen vállalati kultúrában ez a legerősebb motiváció, ami a vállalatot tovább lendíti a nehézségeken.
Az év vége közeledtével mindannyian egyensúlyt keresünk az üzleti célok és a személyes feltöltődés között. Mi az, amit 2024 tanított Önnek személyes és szakmai téren?
- A 2024-es év megerősített abban, amiben eddig is hittem, hogy egy vállalat akkor tud eredményesen működni, ha rugalmasan alakítja a szervezetét, felismeri az alkalmazottak képességeit és ezek alapján a megfelelő szervezeti pozíciókba helyezi őket. Teszi mindezt úgy, hogy a stratégia célok lebontása egy közös gondolkodás eredménye, így a csapat együtt küzd meg a kihívásokkal és együtt örül a sikereknek. Nincs siker kudarc nélkül, de a közösen elvégzett munka biztonságot ad a bizonytalanságban és ez igaz egy szervezetre, de akár a személyes élethelyzetekre is.
Milyen tanácsot adna olvasóinknak, akik a kiválóság és a folyamatos fejlődés útján szeretnének előre haladni? Pozitív példaként kérem osszon meg egy inspiráló gondolatot vagy történetet, amely Önnek erőt adott az év során felmerült problémák leküzdésében!
- Tanácsként a már előző pontokban említett Crenchmarking stratégiát javasolnám, mint vállalati fejlesztési irányt, hiszen ez sok nemzetközi vállalati példa alapján bizonyítottan hatékony és a Legrand Zrt-nél is sikeresen alkalmazzuk. Fontos még megőrizni a munka és magánélet közötti egyensúlyt hiszen az energiáinkat újra fel kell tölteni. Természetesen az a három priortásra is ügyelni kell, amit az előző kérdésben említettem. A nyitottság az innovatív gondolkodásra, a minőség magunkkal, barátainkkal és a vállalattal szemben egyaránt. Lényeges az agilitás, az időben meghozott megfelelő döntéseket. Ezt talán a következő mondatban lehet legjobban összefoglalni:
„Ne dönts míg hezitálsz, de ne hezitálj amikor döntened kell. „
És még egy jó tanácsként a bizonytalanság elfogadására, amely emberileg és a vállalat működésében sem egy kedvelt helyzet, egy történetet mesélnék el:
Egy maharadzsa a bölcs tanácsadója javaslatára egy gyűrűt ajándékozott legkedvesebb lányának útravalónak, aki újdonsült férjével új hazájába indul egy távoli hercegségbe. A maharadzsa miután átadta a gyűrűt a következőket mondja:
- Legkedvesebb lányom ezt a gyűrűt azért készítettem a legbölcsebb tanácsadómmal, hogy amikor a legnehezebb helyzetben vagy akkor se csüggedj és a legjobb pillanataidban se bízd el magad.
A gyűrűben a következő szó volt bevésve „ELMÚLIK!”
Kívánok Minden Kedves Olvasóknak Kellemes Ünnepeket, békében, családi és baráti környezetben, valamint lehetőséget kikapcsolódásra, pihenésre és mindenre melyben örömüket lelik.
Kívánom, hogy a 2025 évet újult erővel tudják kezdeni, bízva abban, hogy a gyűrűbe vetetett jó tanács nekünk is segíteni fognak!