A Deka Union Kft. 2009-ben családi vállalkozásként alakult Dékány Ferenc és fia, Dékány Attila által. A vállalkozás húsipari termékek, főként kolbászok, májasáruk, disznósajtok gyártásával és kereskedelmével foglalkozik.
Az alapító Dékány Ferenc egész életét a húsiparban töltötte. Mi késztette arra, hogy nyugalmas nyugdíjas évek helyett önálló „húsos” vállalkozásba kezdjen?
Valójában sose voltam nyugdíjas. 60 évesen, 35 év után mentem nyugdíjba a Gyulai Húskombinát termelési, kereskedelmi igazgatói és szállítmányozási igazgatói székéből. Nagyon jó kollégáim voltak, valódi csapatmunka volt a miénk, igazából karmesterként nekem csak irányítanom kellett a hozzám tartozó 1500 embert. Ezután szaktanácsadóként kezdtem el dolgozni már Attila fiammal közösen. Attila közgazdasági és IT területen dolgozott, de a többgenerációs hagyományainkat választva Gyulán szeretett volna maradni és a közös családi vállalkozásunkat, a Deka Uniont elindítani. Belecseppent a szakmába és nagy lelkesedéssel kezdte el megtanulni. Azzal a jelmondattal indítottam útjára, hogy „te leszel fiam az utolsó ember, akit megtanítok húsból kolbászt készíteni!”.
Ezzel párhuzamosan 1996-ban felkérésre elvállaltam az akkor felszámolás alatt álló Csabahús Kft. ügyvezető igazgatói állását, ahol 13 évet dolgoztam. Az irányításom alatt a csabai üzem megtöbbszörözte forgalmát és értékét is. Itt indítottuk el azt a folyamatot, melynek során a gyulai- és a csabai kolbászok az Európai Unió földrajzi oltalommal védett élelmiszerei közé kerültek. Ebben nagyon sok munkám, vezetői és lobbi tevékenységem van, nyolc évig tartott az engedélyeztetés. Használni mégsem tudjuk a Deka Unionban ezt a védjegyet, mert végül nem az egész megyére kértük meg az oltalmat, hanem csak Gyula és Békéscsaba városában készült termékekre, így mi, a Deka Union, akik bérgyártásban, nem saját tulajdonú üzemben készítjük a kolbászainkat Békés- megye különböző részein, nem használhatjuk a védjegyet.
Honnan jön a hús és a húsfeldolgozás, a kolbász készítés szeretete?
Beleszülettem a szakmába. Falusi hentescsaládból származom, az udvarunkon vágóhíd és hentesüzlet volt. Mondhatjuk, már édesanyám hasában megtanultam az üzlet és a kolbász szeretetét. Falusi gyerekként az édesapám mellett sündörögtem és már nagyon korán segíteni kezdtem neki. Kaptam egy henteskötényt és együtt jártam velük a falusi piacokat, az én feladatom volt a kolbász-zsíros kenyér árusítása és a pénz, amit ezzel kerestem volt a zsebpénzem. Az elejétől kezdve nagyon szerettem ezt a szakmát. Bár vegyészmérnök szerettem volna lenni, de a családomat kuláknak bélyegezték, így erre nem volt esélyem. Végül szívesen maradtam a családi hentes szakmánál.
Végeredményben a kolbászgyártás is vegyészet, ugyanolyan hozzáértést és tudományt követel, mint a vegyész szakma. A kolbásznak is lelke van és amikor „megszületett”, be van töltve akkor még nevelni kell, mint egy kisgyereket. Az, hogy milyen kolbász lesz belőle azon a szakmai hozzáértésen múlik, amivel kezelik. Kaphat jó nevelést és rosszat is, pont mint egy kisgyerek. Kolbászt mindenki tud készíteni, de ez nem elég, utána kezelni, érlelni, szárítani kell. Ez a kolbászgyártás tudománya.
A gimnáziumi érettségi után a Gyulai Húsipari Vállalathoz kerestek érettségizett ipari tanulókat, ahová jelentkeztem és letettem a hentes szakmát. Az élelmiszeripari technikumot Szegeden végeztem el. Az iskola ideje alatt Szegeden a Szalámi gyárban dolgoztam, a nyári szünetben pedig Gyulán a már összevont Békés Megyei Húsipari Vállalatnál. A technikum elvégzése után Gyulán főállásban dolgoztam, miközben a Szegedi Élelmiszeripari Főiskolán tanultam levelezőn és megszereztem az üzemmérnöki diplomámat. Több mint három évtizedet dolgoztam a Gyulai Húskombinátnál. Mindig is a kolbászok körül sündörögtem, ezt szerettem a legjobban, életem célja lett a paprikás kolbászok, gyulai, csabai kolbászok előállításának továbbfejlesztése. Amikor elkezdtük a munkát 1 termékünk volt, csak a gyulai kolbász, amikor nyugdíjba mentem több, mint 29 terméket forgalmazott a vállalat. A szakmában eltöltött most már 66 év azt bizonyítja, hogy a szeretetem a szakma, az újítások és a kolbász iránt töretlen. Jól választottam hivatást.
Sokak számára egy kínálati piacon újabb vállalkozás alapítása lehetetlen feladatnak tűnik, a többség nem is meri ezt megtenni. Így visszatekintve Ön bízott annyira a szakmai tudásában, hogy megtalálja azt a piaci rést, ahol sikeressé válhatnak, megtudhatjuk mi is a titkot?
Biztos voltam benne, hogy a Deka Union a magas minőségű termékeivel, az évtizedek alatt nálam felhalmozódott szakmai tapasztalattal és receptúrával megtalálja a helyét a piacon. Amikor elindultunk mi is kereskedő cégeket kerestünk meg a termékeink értékesítésével, de sokan nem fizettek ki minket, veszteséget kellett elszámolnunk. Ezért indultunk el a multik felé. Tudtam, hogy ahhoz, hogy be tudjon a termékünk kerülni egy élelmiszerlánc állandó kínálatába, magas minőséget és mennyiséget kell nyújtanunk, először ismertté tennünk a saját márkánkat.
A Deka Union 2010-ben kezdett el kolbászokat készíteni és amikor már 4-5 éve piacon volt, megkerestem a Lidl vezetését, akikkel korábban jó szakmai kapcsolatot építettem ki. Először a két paprikás termékünk került be a polcokra, a Lidl üzleti stratégiájának megfelelően saját márkás termékként. A termékeink sikerét jelzi, hogy két évvel ezelőtt a Lidl már a legjobb 10 beszállítója közé sorolta a Deka Uniont. A magas minőségű termékeiért, a magas minőség folyamatos biztosításáért és a pontos szállításért. A minőségi Deka Union termékek hozták magukkal a Lidl további felkérését. Megszűnt a debreceni kolbászt készítő cégük és ezzel kerestek meg. „Feri bácsi maga tud jó debrecenit csinálni?” Természetesen, én az igazi jó minőségű debrecenit készítem. Ma már a Lidl összes európai országába a Deka Union szállítja a debreceni kolbászt, Hazánk Kincse Debreceni Páros Kolbász néven.
Hosszú évek óta ismerjük pályázóként, minden évben valami újdonsággal indulnak a versenyen. 33 terméke visel minőségtanúsító védjegyet. Az Ön interpretációja szerint a kolbászvariációk száma végtelen, valóban így van? Tartogat még a jövőben is meglepetéseket számunkra?
Igen, így igaz a kolbászok megjelenési formája, az összetétele, ízvilága végtelen. Nem is tudom megmondani pontosan a számot, de kolbászrecept-gyűjteményemben több mint 1000 féle kolbászrecept létezik. Éjszaka amikor felébredek azon gondolkozom, milyen új recepteket, kombinációkat lehet kitalálni. Csináltam már pulykából, szürkemarhából, bivalyból, lóból, halból is kolbászt. Van még a tarsolyomban sok ötlet.
Édesapámmal anno házról-házra jártunk disznót vágni. Legalább egy disznót minden falusi házban vágtak évente egyszer. Itt tanultam meg, hogy kolbászból is ahány ház, annyi szokás, Nekünk olyan kolbászt kellett mindenhol készíteni, amit az adott gazda akart, hiszen mindenkinek a sajátja a legfinomabb. Innen jön a variációk végtelen száma. A Csabai Kolbászfesztiválon is meg kell adni mindegyik felvonultatott kolbásznak a tiszteletet, még akkor is, ha csak néhány igazán jó, mert a versenyző azért meri zsűrizteti, mert azt tartja a legfinomabbnak. Tiszteletben kell tartani mindenki saját ízlésvilágát. Vállalkozóként pedig a vevőink ízlését kell kiszolgálni, erre kell ráérezni. A Deka Union csemege termékei a gyulai ízvilágot testesítik meg, míg a csípős termékei a csabai ízvilágot adják vissza.
Sok számos elismerés mellett ÉMIN, ÉMIN Életmű-Díj, ÉMIN Vállalkozási Nívódíj. Miért tarja fontosnak, hogy a már amúgy is ismert és elismert termékeit meg is mérettesse és minőségtanúsító védjeggyel lássa el? Miben fogalmazná meg azt a többlet értéket, amit ily módon vásárlóik felé nyújthatnak?
Elsők között ismertem fel, hogy egy ilyen díj a vevők bizalmát erősíti. Már a Csabahús Kft. ügyvezetőjeként beneveztem a termékeket, több elismerést sikerült ott is elhozni. A Deka Union termékeinél is ugyanígy fontosnak tartottuk, hogy termékeinkkel, termékcsaládokkal benevezzünk. A vásárlók számára így jól látható, hogy ez egy minősített jó termék, amely kiérdemelte a szakmai zsűri elismerését, kiemelkedő minőséget képvisel. A kolbászokon ezt fel tudjuk tüntetni így a vásárló rögtön találkozik ezzel és biztosabban tud dönteni. Büszke vagyok rá, hogy Életműdíjat kaptam a gyulai és csabai kolbászok hagyományainak ápolásáért, a Földművelés és Vidékfejlesztési Minisztérium által adományozott Újhelyi Imre díjra, a Deka Union 33 Érték és Minőség Nagydíjas termékére, az ÉMIN vállalkozási Nívódíjára, a SuperBrands és MagyarBrands díjakra. A Deka Unionnal nemcsak magyar versenyeken, hanem nemzetközi versenyeken is részt vettünk, éppen azért, hogy mind a vevők, mind a szakmai fejlődésünk szempontjából visszajelzéseket kapjunk. Az Ars poeticánk: minőségi termékeket gyártunk, lehet, hogy kisebb vevőkörünk van, de a vevőink visszatérnek hozzánk, keresik a termékeinket.