Károlyi Lászlót, a LEGRAND Magyarország Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük:
Több korábbi interjúnkban is elhangzott már, hogy a nehéz gazdasági helyzetben való alkalmazkodás, a folyamatos megújulás a hosszú távú fennmaradás titka ebben a gyorsan változó üzleti környezetben. Mégis milyen lehetőségei vannak egy ilyen bizonytalan környezetben egy vállalkozásnak?
Egy változó üzleti környezetben két lehetőség közül lehet választani: vagy alkalmazkodunk vagy változtatunk, és teljesen új irányba visszük a céget. Az alkalmazkodás könnyebbnek tűnik, mert a meglévő folyamatainkat alakítjuk úgy, hogy megfeleljenek az új elvárásoknak, azaz megmaradjon a termékek/szolgáltatások versenyképessége, viszont ez nem mindig hoz megfelelő eredményt. Új megoldásokat kell keresni és ezt folyamatosan. Nem az a kérdés, hogy mikor kell új terméket/megoldást fejleszteni, ezzel mindig foglalkozni kell, a kérdés az, hogy mikor kell ezeket a piacra bevezetni. Mivel a gazdasági környezetet a bizonytalanság és volatilitás jellemzi. Viszont azt tudjuk, hogy a klímaváltozás jelentősen érinti az életkörülményeket a világ minden táján, ami segít áttérni a megújuló energiaforrásokra és segít a hatékonyabb felhasználásban és az újrahasznosítás elterjesztésében, és ez egyértelműen jó és új üzleti lehetőséget jelenthet hosszú távon.
Mit tervez a LEGRAND 2025-ben?
A Legrand üzletfejlesztési stratégiáját több évre előre átgondolva építi. Mottónk: Legrand #Improvinglives, tehát a Legrand jobbítja az életkörülményeket. Ennek két értelmezése is lehet: az egyik a közvetlen életminőség javítása, tehát olyan termékek és megoldások kifejlesztése, amelyek segítenek a kényelmes, funkcionális és gyors működtetésben. Másik értelmezésben pedig indirekt módon javítjuk a globális életminőséget, hiszen a fajlagos energiafelhasználásunk csökkenti a környezet terhelését, ezáltal segít a karbonsemlegesség elérésében. 2025-ben még kiemeltebb fókuszba kerül az energiahatékony termékek fejlesztése és értékesítése, melyeket GREENAMICS gyűjtőnéven forgalmazunk.
Azt szokták mondani, hogy világunk felgyorsult, pillanatok alatt változhat meg az eddig megszokott és bejáratott üzleti és gazdasági környezet, háborúk robbannak ki, katasztrófák pusztítanak, járványok fenyegetnek. Milyen stratégia bizonyulhat sikeresnek, milyen utat ajánlana a hazai gazdasásági szereplőknek?
Egy VUCA világban élünk, amit a bizonytalanság, a komplexitás, a többféleképpen értelmezhetőség és az előreláthatóság hiánya jellemez. Manapság a stabil gazdasági periódusok nagyon rövid ideig, akár csak hónapokig tartanak, aztán jön egy olyan, akár globális hatású változás, amit nagyon nehéz előre jelezni. Ilyen esetben legjobb stratégia a rövid távú és agilis vállalatirányítás. 10 évvel ezelőtt egy 5-10 évre kidolgozott vállalati stratégia még világítótoronyként mutatta az utat, ezzel szemben ma már inkább mintha jégtábláról jégtáblára ugrálva jutnánk át a folyó egyik partjáról a másik partjára. Ez az opportunista vállalatvezetési taktika a célravezetőbb.
Az Érték és Minőség Nagydíj Pályázati Rendszerben minden évben már működő gazdasági társaságok, vállalkozók, művészek, civil szervezetek mutatkoznak be újdonságaikkal. Ők a kiválók közül is a legkiválóbbakká szeretnének válni. Mit tapasztal, melyek azok az ismérvek, amelyek mentén ezek a pályázók sikeresek lehetnek, és hogyan lehet fenntartható az a többlet-érték, amelyet annyi munkával elértek és elismertek? Ön miért tartja fontosnak az Érték és Minőség Nagydíj Tanúsító Védjegyet, mint a kiváló minőség emblémáját?
Azok a pályázatok sikeresek, amelyek ebben a változó világban a kitörési pontokat keresik és a belső innovációra, kreativitásra építve olyan termékeket és megoldásokat, akár művészeti alkotásokat kínálnak a társadalomnak, amik e változásokra reagálnak, megtartva a kiváló minőséget, mely hosszú távon garantálja a vállalatok fenntartható működését. Változik a társadalom, hiszen az életünket meghatározó 3 globális megatrend – digitális transzformáció – klímaváltozás – elöregedő társadalom – nagy mértékben mozgatja a fogyasztói igényeket és ehhez jön hozzá a technológia robbanásszerű fejlődése. Ezek alapján azt gondolom, hogy azok a vállalkozások lesznek sikeresek, amelyek a fenti megatrendek által megnyíló piaci lehetőségekben olyan megoldásokat tudnak kínálni, melyek egy konkrét igényre adnak választ és teszik mindezt profitábilisan és a nemzetközi piaci lehetőségeket is figyelembe véve.