A 2024-es év új kihívásokkal és változásokkal érkezett, különös tekintettel a gazdasági instabilitásra és a folyamatos geopolitikai feszültségekre. Milyen hatással volt mindez a vállalkozásukra, és hogyan sikerült alkalmazkodniuk az új környezethez? Milyen eredményeket emelnének ki az idei évből?

A 2024. év elején abban bíztunk, hogy a globális folyamtokban a józan megfontolás győzedelmeskedik a szélsőségekkel szemben és a szomszédunkban zajló orosz-ukrán konfliktus talán elcsendesül, akár békekötésre is sor kerülhet. Sajnos ezzel szemben a háború tovább folytatódott, bizonytalanságot gerjesztve nem csak az energiaellátásban, továbbá a közel keleten is kialakult egy új háborús góc. Ezek az események nem segítették a globális gazdasági környezet javulását és ez kihatott a magyarországi üzleti lehetőségekre is. Sajnos Magyarország a 3. negyedévben recesszióba került és ez új útkeresésre ösztönözte a gazdasági szereplőket. A Legrand Zrt. is új fejlesztésekbe kezdett. Holdingban formában működünk, az egyik tevékenység a magyarországi értékesítés, ahol a lakossági fogyasztás stagnálása miatt új irányokat kellett keresnünk. A növekedést a portfóliónk bővítésével, új üzleti szegmensekből tudtuk pótolni, mint például az elektromos autó töltők, szünetmentes energiaforrások és számítógépes adatközpontokhoz szükséges eszközök, melyek dinamikus növekedést biztosítottak kompenzálva a lakossági fogyasztásnál történő stagnálást, így a 2024-es évet egy minimális növekedéssel, de hasonló eredményességgel tudjuk zárni mint a 2023-at.

A gyártás területén a tavalyi évi visszaesése után – amelyet a Legrand oroszországi tevékenységének beszüntetése okozott – sikerült növekvő pályára állnunk. Egy sikeres termékbevezetés történt a Németországban, illetve új termékek gyártása is érkezett a szentesi gyárba, amely terhelésének több mint 90 %-át az export piacok adják. Összegezve tehát a nehéz körülmények között sikerült egy jó eredménnyel zárni ezt az időszakot. 

 

A gyorsan változó gazdasági környezet újfajta rugalmasságot és innovációt követel meg a vállalkozásoktól. Ön szerint milyen stratégiák bizonyultak hatékonynak az alkalmazkodásban, és milyen szerepet szánnak az innovációnak és a kutatás-fejlesztésnek a jövőbeni terveikben? Mi motiválja Önöket a folytatásra?

Az elmúlt évek bizonytalanságai, nehéz üzleti környezete alapján mondhatjuk, hogy az új normalitás a gyorsan változó és szélsőséges piaci körülményekkel terhelt gazdaság, amelyben jó megoldást és jó döntéseket úgy tud hozni egy vállalat, ha az innovációra, minőségre és agilitásra épít.

  • Az innovációra azért, mert egy ilyen üzleti környezetben, hirtelen változások történhetnek. Új piaci igények jelenhetnek vagy szűnhetnek meg, jelentős árbevétel csökkenést okozva a vállalatoknak. Arra, hogy egy ilyen árbevétel csökkenésre a vállalat mennyire érzékenyen reagál, azt a vállalat fix költségei határozzák meg, de az biztos, hogy ilyenkor gyors válasz, egy új termék vagy szolgáltatás, azaz új, innovatív megoldás lehet a segítség. 
  • Minőség: egy vállalat által készített termék vagy nyújtott szolgáltatás minősége meghatározó partnereink kötődésében. A megfelelő minőség vagy termék eredményeként egy szűkülő piacon is megmaradnak a törzsvevőink, sokkal kisebb a lemorzsolódás veszélye. Ezért egy nehéz üzleti környezetben is fontos megőrizni egy termék vagy szolgáltatás minőségét.
  • Agilitás: mivel az üzleti környezetben gyors változások zajlanak ezért a vállalati döntéshozatal ennek megfelelően gyors kell legyen, hogy a szervezet időben le tudja követni a változásokat. 

Ez a három prioritás az, ami lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy nehéz környezetben is hatékonyak maradjanak és fejlődjenek.

Plusz egy tanácsként javaslom a kreatív benchmarking, más néven a crenchmarking gyakorlat és vállalati kultúra kiépítését, melynek lényege a folyamatos innováción alapuló fejlesztése a működési folyamatoknak és a termékportfóliónak. Egy vállalat teljesítménye és eredményessége minden munkavállaló sikere is egyben és egy ilyen vállalati kultúrában ez a legerősebb motiváció, ami a vállalatot tovább lendíti a nehézségeken.

 

Az év vége közeledtével mindannyian egyensúlyt keresünk az üzleti célok és a személyes feltöltődés között. Mi az, amit 2024 tanított Önnek személyes és szakmai téren?

A 2024-es év megerősített abban, amiben eddig is hittem, hogy egy vállalat akkor tud eredményesen működni, ha rugalmasan alakítja a szervezetét, felismeri az alkalmazottak képességeit és ezek alapján a megfelelő szervezeti pozíciókba helyezi őket. Teszi mindezt úgy, hogy a stratégia célok lebontása egy közös gondolkodás eredménye, így a csapat együtt küzd meg a kihívásokkal és együtt örül a sikereknek. Nincs siker kudarc nélkül, de a közösen elvégzett munka biztonságot ad a bizonytalanságban és ez igaz egy szervezetre, de akár a személyes élethelyzetekre is. 

Milyen tanácsot adna olvasóinknak, akik a kiválóság és a folyamatos fejlődés útján szeretnének előre haladni?  Pozitív példaként kérem osszon meg egy inspiráló gondolatot vagy történetet, amely Önnek erőt adott az év során felmerült problémák leküzdésében!

Tanácsként a már előző pontokban említett Crenchmarking stratégiát javasolnám, mint vállalati fejlesztési irányt, hiszen ez sok nemzetközi vállalati példa alapján bizonyítottan hatékony és a Legrand Zrt-nél is sikeresen alkalmazzuk. Fontos még megőrizni a munka és magánélet közötti egyensúlyt hiszen az energiáinkat újra fel kell tölteni. Természetesen az a három priortásra is ügyelni kell, amit az előző kérdésben említettem. A nyitottság az innovatív gondolkodásra, a minőség magunkkal, barátainkkal és a vállalattal szemben egyaránt. Lényeges az agilitás, az időben meghozott megfelelő döntéseket. Ezt talán a következő mondatban lehet legjobban összefoglalni:

„Ne dönts míg hezitálsz, de ne hezitálj amikor döntened kell. „

És még egy jó tanácsként a bizonytalanság elfogadására, amely emberileg és a vállalat működésében sem egy kedvelt helyzet, egy történetet mesélnék el: 

Egy maharadzsa a bölcs tanácsadója javaslatára egy gyűrűt ajándékozott legkedvesebb lányának útravalónak, aki újdonsült férjével új hazájába indul egy távoli hercegségbe. A maharadzsa miután átadta a gyűrűt a következőket mondja:

  • Legkedvesebb lányom ezt a gyűrűt azért készítettem a legbölcsebb tanácsadómmal, hogy amikor a legnehezebb helyzetben vagy akkor se csüggedj és a legjobb pillanataidban se bízd el magad. 

A gyűrűben a következő szó volt bevésve „ELMÚLIK!”

Kívánok Minden Kedves Olvasóknak Kellemes Ünnepeket, békében, családi és baráti környezetben, valamint lehetőséget kikapcsolódásra, pihenésre és mindenre melyben örömüket lelik.

Kívánom, hogy a 2025 évet újult erővel tudják kezdeni, bízva abban, hogy a gyűrűbe vetetett jó tanács nekünk is segíteni fognak!