ügyvezető, Glósz és Társa Kft.:
„Én a vevőközpontú termék- és szolgáltatásfejlesztést tartom kulcsfontosságú technológiának a hétköznapokban. ”
Az elmúlt évek nehézségei után az idei év sem a kiegyensúlyozott világgazdaságról szólt. Túl egy világjárványon, a szomszédunkban dúló háború mellé a 2023 újabb és újabb kihívásokat hozott. Ebben a környezetben miként sikerült helyt állni? Mit hozott a 2023-as esztendő?
A 2023-as nagyon ellentmondásos volt esztendő volt. A gazdaság – reméljük csak átmeneti – lassulása a mi piacainkon is éreztette a hatását. A korábbi erőfeszítések sokszorosa volt szükséges az árbevétel és az eredményesség fenntartásához. Olyan új feszültséget jelentkeztek, amelyekkel korábban nem, vagy csak elvétve találkoztunk. Így ebben az évben kiemelkedő jelentősége volt a belső és a külső stabilitás fenntartásának. A belső stabilitáson a szervezetünk biztos pontjainak tekinthető kollégákat értem, akik a növekvő nehézségek mellett is helyt álltak, bírták a gyűrődést. Az Ő munkájuknak kiemelkedő jelentősége volt, mivel a mi szervezetünk sem kerülte el a személyi fluktuáció. Ez aláhúzta az olyan programok fontosságát, amellyel a „törzsgárda” munkája fokozottan elismerésre kerül. A külső stabilitás fenntartásán pedig a vevői kapcsolatok erősítését értem. Vevőink egy részével kifejezetten régóta állunk üzleti kapcsolatba. Problémáik megértése és kiszolgálása, a vevőközpontú szolgáltatás tartalommal való feltöltése, és ennek kommunikálása kiemelkedő fontosságú volt. Érezniük kellett, hogy ránk számíthatnak. Tudunk részükre megoldást szállítani, Ők pedig ezért a növekvő költségek ellenére is kitartottak mellettük.
Azt szokták mondani, hogy világunk felgyorsult, pillanatok alatt változhat meg az eddig megszokott és bejáratott üzleti és gazdasági környezet, háborúk robbannak ki, katasztrófák pusztítanak, járványok fenyegetnek. Milyen stratégia bizonyulhat sikeresnek, milyen utat ajánlanának a hazai gazdasásági szereplőknek?
A mi felfogásunk szerinti a stratégiában négy olyan súlyponti elem van, amire a szolgáltatásokkal foglalkozó gazdasági szereplőknek fokozott hangsúlyt kell fektetnie. Az első a vevőközpontúság. Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy pontosan értsük, hogy valóban mire van a vevőknek szüksége, és miért hajlandó vagy miért tud fizetni. A vevői kör és a kereslet megértése a fizetőképesség átmeneti csökkenése miatt kiemelkedő jelentőségre tett szert. Ezzel szorosan összefüggésben van a kínálat folyamatos fejlesztése. A szolgáltatások életciklusa is egyre rövidebb, ezért a kínálat keresletközpontú megújításának kiemelkedő jelentősége van a versenyképességben. A következő pont a szabályozottság. Automatizálni és a hatékonyságot javítani csak akkor lehetséges, ha a legegyszerűbb irodai folyamatok is jól szabályozottak. Végül a motiváció fenntartása. Mindennél fontosabb, hogy legyenek jól körülírt és elérhető célok. Egy ilyen ellentmondásos időszakban könnyű célt téveszteni, és ezért a motivációt elveszíteni.
Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Önök jól éltek a kínálkozó lehetőségekkel, és évről-évre sikerült megőrizni eddig elért eredményeiket. Megosztanának erről egy-két gondolatot, akár okulásul mindegyikünknek? Foglalja össze, hogy milyen kormányzati intézkedések enyhítettek a nehézségeken?
Az eredményeink alapját kínálatunk folyamatos megújítása adta. Az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettünk az innovációmenedzsment szolgáltatási portfóliónk fejlesztésre, és a felnőttképzés rendszerébe is eredményesen be tudtunk lépni az üzleti célú vállalati innovációmenedzsment oktatási programunkkal. Ezek a szolgáltatásfejlesztési intézkedések pedig részben új vevői kapcsolatokat hoztak, részben hozzájárultak a meglévő üzleti kapcsolatok bővítéséhez. Bátran mondhatjuk, hogy az innovációról nemcsak beszélünk, hanem mi magunk is folyamatosan alkalmazzuk. Komoly hangsúlyt fektettünk a külső adósságok csökkentésére, és vállalkozásainak vagyoni helyzetének konszolidálására. Ez megfelelő tőkeellátottságot biztosított, ezért nem voltunk kitéve a pénzügyi forráspiac hirtelen megnövekedett kihívásainak. Végül pedig a pénzügyi tanácsadási tevékenységükkel kifejezetten jól tudtuk kihasználni azokat a beruházásfejlesztési kormányzati intézkedéseket, amelyek a COVID válság óta rendszeresek voltak. A Kormányzat jelentős összegben pumpált a gazdaságba kedvező feltételekkel beruházási forrásokat. Ez pedig jó üzleti lehetőségeket biztosított számunkra is, és nem vonakodtunk attól, hogy kihasználjuk az ezekben rejlő üzleti lehetőséget.
Az Érték és Minőség Nagydíj Pályázati Rendszerben minden évben már működő gazdasági társaságok, vállalkozók, művészek, civil szervezetek mutatkoznak be újdonságaikkal. Ők a kiválók közül is a legkiválóbbakká szeretnének válni. Mit tapasztal, melyek azok az ismérvek, amelyek mentén ezek a pályázók sikeresek lehettek, és hogyan lehet fenntartható az a többlet-érték, amelyet annyi munkával elértek és elismertek? Ön miért tartja fontosnak az Érték és Minőség Nagydíj Tanúsító Védjegyet, mint a kiváló minőség emblémáját?
Az érték és minőség díj alapját szerintünk a vevőközpontú kínálatfejlesztés adja. A legfontosabb kérdés, hogy mit akar és miért hajlandó a vevő fizetni. Ha sikerül erre a viszonylag egyszerűnek tűnő kérdésre valós választ adni, akkor a siker egyik része már adott. Hiszen az érték az, amit a vevő értéknek lát. Ez egyszerűen hangzik, de a gyakorlatban egyáltalán nem az. A minőség pedig mi a felfogásunkban az ár/érték arány vevő által is megfelelőnek ítélt kialakítását, valamint a stabilitás biztosítását jelenti a termék/szolgáltatás minőségében és a hozzáférési feltételeiben. Ez egyben a továbbfejleszthetőség fenntartását is jelenti. Hiszen a kereslet szerkezete és az értékesítési csatornák is folyamatosan változnak. Szerintünk ezek köré vezérelvek köré érdemes felépítenie annak a termékét és/vagy szolgáltatását, aki részt kíván venni az Érték és Minőség Nagydíj Pályázati Rendszerben. Az Érték és Minőség tanúsító védjegy nagy múltú, már-már tradicionális elismerése és kommunikálása ezeknek az elveknek. Így egyfajta garancia a vevőnek, hogy kiváló minőségű termék/szolgáltatást kap a pénzért. Megtiszteltetés bármilyen hazai gazdasági szereplőnek, ha a termékéről/szolgáltatásáról megállapítják, hogy megfelel a tanúsítás szigorú feltételeinek. Vevőink számára pedig biztosíték, hogy jól döntöttek. A Tanúsító Védjegy ezért komoly segítség a marketing kommunikációban is, hiszen egyszerűen rámutat szolgáltatásunk olyan jellemzőjére, amit egyébként csak hosszabb idő alatt lehetnek bizonyítani.
Az ünnepek közeledtével az emberek egyre inkább próbálják a gazdasági tevékenységüket háttérbe szorítani, pár napig a csendes és meghitt együttlétre készül mindenki. Milyen év végét tervez és miként hangolódik az ünnepekre a gazdasági vezető és miként készül karácsonyra a civil ember?
Bár sokat teszünk a családi kapcsolatok ápolásért a hétköznapokban is, mégis év végi ünnepek a legjobb alkalom, hogy a család legszélesebb köre együtt legyen. Erre készülünk az ajándékok beszerzésével, az ünnepi sütéssel és főzéssel. Nekem a fő feladat a bejgli lesz. Nálunk – ahogyan valószínűleg más család esetén is – történelmi múltja van a bejglinek. Negyedik generációs receptet használok, persze hozzátettem már a saját innovációimat is. A lényege, hogy én vagyon a család bejgli felelőse, és azért ez nagyon-nagy felelősség.
Ha egy frappáns gondolattal szeretnénk inspirálni az olvasókat, vagy akár a jövő pályázóit, mi lenne az, ami az Ön számára a legfontosabb és amit szívesen megosztana az érdeklődőkkel?
Én a vevőközpontú termék- és szolgáltatásfejlesztést tartom kulcsfontosságú technológiának a hétköznapokban. Így egy ezzel kapcsolatos könyvet ajánlanék a karácsonyfa alá minden vállalatvezetőnek: Osterwalder. Alex et Al (2010): Value Propostion Design (Wiley). Kellemes ünnepeket!