elnök-ügyvezető - DÉLKERTÉSZ

„Jelenleg nem az a vezető lesz sikeres, aki a legokosabb, hanem az, aki képes lesz a leggyorsabban és legrugalmasabban irányt váltani a megváltozott körülményekhez.”

 

A lassan tovatűnő 2021-es év sem a könnyű gazdasági környezetről szólt, a pandémiás tavasz után, a gazdaság újraindítása, milyen kihívások elé állította, vagy milyen problémákat vetett fel cégük működésükben? Milyen éves zárnak, hogyan búcsúztatják az ó évet?

Szövetkezetünknél folyamatosan nyomon kellett követni a Kormányzat pandémiás és vészhelyzeti előírásait, melyek folyamatos belső működési változásokat írt elő, ugyanis csúcsidőben egyszerre 250-300 fő is dolgozik a telepünkön, nem beszélve még arról, hogy termelőink és azok alkalmazottai is ebben az időszakban folyamatosan a tagi válogató csarnokunkban végzik a válogatást. Így előfordul, hogy egyidejűleg 400 fő is dolgozik. Ez egy járvány időszakában különösen nagy fegyelmet, szigorú higiéniai és megelőzési feladatokat ró cégünkre.

E mellett tagjaink számára ez az év az időjárás szélsőségessége miatt nagy kihívások elé állította termelésüket. A téli sokáig tartó napfényszegény időjárás, a tavaszi hosszan tartó fagyok, a nyári sorozatos hőhullámok megviselték még a zárt fóliás és üvegházi termelőink növényállományát is. Így nagyon sok termelő szenvedett el hozamcsökkenést, jelentős minőségromlást a termelésben. Ez pedig sajnos azt jelentette, hogy alacsonyabb minőségi osztályú termék került megtermelésre. Mindezt még sújtotta, hogy a frisspiaci fehér paprika termelői ára az elmúlt három év leggyengébb átlagárát hozta, ami még jobban elkeserítette a termelőink egy részét. Egy biztos, sajnos minden termelőnek tudomásul kell venni, hogy az időjárási körülmények nem fognak normalizálódni. A szélsőséges megnyilvánulások általánossá fognak válni, így a tagjainknak arra kell felkészülniük, hogy a saját termesztési rendszerükben milyen technológiai fejlesztéseket, újításokat szükséges bevezetniük annak érdekében, hogy tompítani tudják az időjárási változások behatásait termelésükbe. Így képesek lesznek a termelési hozamukat stabilizálni és adott esetben még azt növelni.

Mindezen nehézségek mellett még szeptembertől bejött az input és energia válság is. A műtrágyák és fóliák árai a többszörösére növekedtek az elmúlt időszakhoz képest, az áram és gáz ára az egekbe szökkent, illetve a jövő évtől jelentős mértékben növekszik a munkabér, ami egy ilyen élőmunkaigényes ágazatban, mint a hajtatott kertészetben különösen érzékenyen érinti a termelőket.

Ennek ellenére ki kell tartani termelői közösségünknek. A tagok feladata, hogy az eddigi termelésüket még nagyobb odafigyeléssel és precizitással végezzék el, míg nekünk a logisztika és a kereskedelem terén kell megtenni mindent, hogy a termelőink áruja, ha úgy tetszik a magyar áru előnyt élvezzen az áruházláncok polcain. Logisztikánkat még hatékonyabban kell végeznünk, és ennek érdekében a szükséges automata és digitális rendszereket szükséges növelni a tevékenységben. A kereskedelem terén további szorosabb összefogásra van szükséges az integrációk területén, hogy a kiskereskedelmi láncokat egy 12 hónapos periódusban a leghosszabb ideig ki tudjuk szolgálni magyar áruval. Ehhez szükséges a legnagyobb import időszakokban is fokozni a termelést, amire az elnyert vidékfejlesztési pályázatok növényház beruházásai lehetőséget teremtenek. Fontos, hogy az áruházláncok megértsék, hogy ne ők döntsék el, hogy mennyi legyen a pulton a magyar termék ára, azt majd a fogyasztó dönti el azzal, hogy leveszi-e a pultról vagy sem. Vagyis a kiskereskedelmi áruházak adják meg a lehetőséget, hogy például ugyanazon paprika és paradicsom termék esetében válasszák külön a magyar és import terméket és a fogyasztó majd eldönti melyiket választja. A mi felmérésünk és tapasztalatunk az, hogy még bizonyos import és magyar árszint különbség mellett – azaz a magyar áru magasabb áron van kint a pulton – a fogyasztók a hazait választják. Ehhez szükség van további erőteljes marketing eszközök használatára, a fogyasztók tudatosságának erősítésére. Erre vonatkozóan Szövetkezetünk a 2021. évi új marketing stratégiájára alapozva megtette a szükséges első lépéseket, melyet a jövő évben is folytatni fog, hiszen még az út elején állunk. E közben különösen fontos, hogy a jövő évben a FruitVeB és az AMC közös együttműködésével a zöldség-gyümölcs ágazatot teljesen átfogó új marketing stratégia kerüljön kidolgozásra, melyre építve nagy hazai zöldség-gyümölcs marketinget lehetne megvalósítani. Fontos, hogy a fogyasztó részére minél jobban közvetíteni tudjuk, hogy miért is jobb a hazai. Hiszen itt nemcsak a beltartalmi értékekről kell beszélnünk, hanem a környezeti tényezőkről, a hazai munkahelyek megvédéséről és még sok olyan tényezőről, amikre a fogyasztó figyelmét fel kell hívni és tudatosítani.

Mindezen kihívások mellett a Szövetkezet árbevétele 1,7 milliárd forinttal növekedett, mely nem elsősorban az áraknak, sokkal inkább a termelői fejlesztéseknek köszönhetően 3.700 tonnával növekedett a telepi forgalom. Ha számításba veszünk egy normál termelési évet, akkor ez elérte volna az 5.000 tonna árualap növekedést is. Az idei évre tervezett fejlesztéseket elvégeztük, ezek között említeném, hogy két termelőnknél egyenként 3.500 m2-es növényházat-fóliaházat építettünk, egy termelőnknél 150 m2 válogató csarnokot építettünk, fejlesztettük telephelyünk térburkolatát, anyagmozgató gépeket, targoncákat vásároltunk telephelyünkre és helyeztünk ki tagjainkhoz. Környezetvédelem és a minimális és tudatos növényvédőszer felhasználás érdekében hatékony permetezőrobotokat helyeztünk ki üvegházi termelőinknél. Három termelői csoportnál paprikaválogató gépeket helyeztünk ki a hatékony és gyorsabb válogatás érdekében. Egyik termelőnknél modern tápoldatozó gép, másik termelőnél automata klíma és öntözésvezérlő rendszer került megvalósításra a biztonságosabb hozam és minőség termelése érdekében. Telephelyünkön két nagy teljesítményű automata csomagoló gép került beállításra, mellyel többszörösére tudjuk növelni csomagolási kapacitásunkat a zacskós csomagolási egységeink előállítására. Címkenyomtató gépeket vásároltunk a gyorsabb címkenyomtatás érdekében. Illetve tovább fejlesztettük informatikai hardver és szoftver rendszerünket. Ezek együttesen közel 370 millió forintot tettek ki. Végül az idei év végén elkezdődött és a jövő év végén fejeződik be Szövetkezetünk történelmének legnagyobb volumenű és értékű beruházása a közel 2,7 milliárd forintos és 10.500 m2-es új komplex logisztikai csarnoképület beruházás megvalósítása.

 

Az elmúlt időszak igazán túlélővé tett mindannyiunkat, a sok-sok nehézség ellenére erős maradhatott a gazdaság, az új helyzet megtanított az új lehetőségeket kiaknázni, élni vele.  Mindezek alapján Ön hogyan, és legfőképpen mire készül 2022-ben? Mi az, ami erőt, motivációt adhat a jövő évre?

Szövetkezetünk nagy előnye és egyben ereje, hogy egy stabil és lojális termelői közössége van. A több mint 500 tagot, azaz 350 családot tömörítő TÉSZ-ünk tagjai továbbra is innovatívak és fejlődésre motiváltak. Több közepes és nagyobb tagunknál az elmúlt években és a közeljövőben is folyamatos fejlesztések voltak és lesznek. A biztos árualap nagy biztonságot ad a belföldi és külföldi áruházlánci értékesítés terén. Az idei évben jelentős külföldi irányú értékesítést végeztünk, egyrészről a tagjai áruival, de növeltük a nem tagi vásárlást az export piacok kiépítése és bővítése érdekében. 2021. évben már több mint duplájára növeltük a külföldi értékesítést. Elértük, hogy Németországba nem csak paprikaféléket, de frisspiaci paradicsomot is tudtunk szállítani, miközben a német partnerek számára egyre nagyobb igény jelentkezik a magyar paprika és paradicsom termékekre. Célunk 2022. évben is, hogy az idei évhez képest is tovább tudjuk növelni a külföldi irányú forgalmunkat. Ennek érdekében célunk, hogy a paprika és paradicsomtermelőket tovább tudjuk koncentrálni. Nemcsak belföldi, de a Közép-Kelet európai kiskereskedelmi áruházakban is meghatározónak kell lennünk, amihez pedig elengedhetetlen a megfelelő minőségű és mennyiségű árualap. Így ebben a régióban és Németországban is jelentős lehet a magyar paprika és paradicsom szerepe. Erre minden esély adott, melyre a mostani növényházi vidékfejlesztési pályázatok még nagyobb lehetőséget teremtenek. Azt gondolom, hogy Magyarországnak a frisspiaci paprika és paradicsomfélék előállításában és piaci szerepében kiemelkedő lehetőségei vannak, melyet ki kell használnunk. E két növény vonatkozásában egyértelműen olyan befolyást tudunk teremteni a térségben, mint a lengyelek az étkezési alma terén.

A fejlődés úton van, ehhez szükségesek azonban a legmodernebb logisztikai és kereskedelmi rendszerek is. Ennek elérése érdekében Szövetkezetünk ez év végén elindította a TÉSZ-ek operatív programjának támogatásán keresztül azt a 10.500 m2-es komplex logisztikai csarnoképület megvalósítását, melyet 2022. év végén kíván üzembe helyezni. Ez a komplexum lehetőséget teremt a legkörnyezetkímélőbb energiafelhasználással 20-25.000 tonna áru hűtőtárolására, csomagolására, csomagoló anyagok és göngyölegek higiénikus tárolására, és egyszerre 16 kamion együttes pakolására. Az épületet 2023. évtől pedig olyan raktár és logisztikai kezelő, valamint válogató-csomagoló gépekkel kerül felszerelésre, mellyel hatékonyabbá és még gyorsabbá tudjuk tenni logisztikai és kereskedelmi folyamatainkat úgy, hogy az előttünk álló jelentős árualapnövekedést is le tudjuk vezényelni.

Mindezek elég motivációt és erőt adnak nemcsak a jövő, de az elkövetkezendő évekre. Ehhez szükséges a legnagyobb kitartás, egészség és a munka alázata az egész kollektívának.

 

A pandémiás időszak még intenzívebben világított rá, hogy az előremenekülés az egyetlen lehetőség a túlélésre. Ön szerint változtatta-e az innovációs igényeket és a fejlesztési kedvet az elmúlt időszak? Véleménye szerint miként alakul 2022-ben a kutatás-fejlesztés?

Véleményem szerint igen. Legalábbis, aki hosszú távú fennmaradáson gondolkodik, annak ezekbe az igényekbe bele is kell ütköznie és meg is kell valósítania, ami egyben fejlesztéseket is generál. Jelenleg is azon dolgozunk már az ősz óta, hogy hogyan tudjuk szélesíteni például a frisspiaci paprikafélék szortimentjét annak érdekében, hogy mind a belföldi, mind pedig a külföldi áruházláncok polcain jobban és még szélesebb termékpalettával tudjunk megjelenni. Folyamatosan végzünk fajtakísérleteket termelőinknél, hogy melyek azok a fajták, melyek a legalkalmasabbak a jelenlegi szélsőséges időjárási körülmények az egyes termesztéstechnológiai körülmények között. Már több mint egy évtizede bevezetésre, majd kiépítésre került az integrált biológiai növényvédelem, mely most is még folyamatos fejlődésen megy keresztül. Célunk, hogy a komplex integrált termesztés legyen az irányadó termelőink körében, ahol az integrált biológiai növényvédelem mellett a rezisztens vetőmagok, oltott palánták, növény kondicionáló készítmények, azaz biostimulátorok és a minél inkább környezetbarát termesztési mód váljon általánossá. Ennek érdekében Szövetkezetünk a TÉSZ-ek operatív programjának támogatásán keresztül ösztönzi is erre a tagságát. Ez egyrészről az éghajlat, a talaj, de a teljes környezetet kímélő termesztést segíti elő, másrészről kiegyensúlyozottabb hozamot, minőséget és ezáltal biztonságosabb jövedelmet is biztosít a termelő részére. Az új 2023. évtől induló KAP szabályozások is mindinkább arra kényszerítik az ágazat teljes vertikumát, hogy többet fordítsunk a kutatás-fejlesztésre. De ez nemcsak elsősorban nominális értelemben vett többlet kiadást kell, hogy jelentsen, hanem sokkal célzottabb a fogyasztók igényeihez alkalmazkodó termesztési, forgalmazási kutatásokat kell, hogy jelentsen úgy, hogy az a termék a mai klimatikus helyzetben és környezetben is előállíthatóvá váljon. Ennek érdekében a munkát már 2022. év elején el kell kezdeni úgy, hogy az egész zöldség-gyümölcs ágazatra hathatós megoldásokat jelentsen. Olyan kísérleti kertekre is szükség lenne, ahol a zöldség-gyümölcs TÉSZ-ek az egyetemekkel közösen innovatív kutatásokat tudnak végezni a fenntartható és versenyképes termelés érdekében.

 

Milyen útravalót adna, vagy mit üzenne a kiválóság iránt elkötelezett gazdasági vezetőként, vezető társainak, gazdálkodóinak és nem utolsó sorban a fogyasztónak?

A pandémia és a velejáró gyors gazdasági változások még inkább arra kényszerítenek minden vállalatvezetőt, hogy képesek legyenek arra, hogy az elképzeléseiket, terveiket folyamatosan és időben módosítani tudják a megváltozott környezetnek megfelelően. Jelenleg nem az a vezető lesz sikeres, aki a legokosabb, hanem az, aki képes lesz a leggyorsabban és legrugalmasabban irányt váltani a megváltozott körülményekhez. Nincsenek ma már kőbe vésett elképzelések, csupán egy elképzelt jövőt elindító útvonal, melynek van egy start és van egy cél része. A pálya azonban nem ismert, és a meglévő utat folyamatos akadályok, kitérők és ismeretlen ösvények vezetik. Ez azt is jelenti, hogy egy adott cél eléréséhez nagyon nagy kitartás és rögös út vezet, ahol a változásokra folyamatosan reagálni szükséges és kell is. Ennek képessége adhatja csak a vezetői erényt. Ez igen nehéz és fárasztó, de egyben nagy kihívás is. Véleményem szerint ezt szükséges szem előtt tartani.

A fogyasztóknak azt üzenjük, hogy továbbra is a hazai termékeket részesítsék előnyben, hiszen ez nemcsak a mezőgazdasági és ezen belül a zöldség-gyümölcs ágazati szereplők hosszú távú fennmaradását segítik, de egyben egy nagyon fontos célt, mégpedig Magyarország stabil nemzeti identitását segítik. A fogyasztói vásárlói tudatosság jó úton halad, de még nem értük el a célt. Ebben minden gazdasági szereplőnek még sok feladata van a közeljövőben.

 

Hogyan készül az év végére, miként hangolódik az ünnepekre a gazdasági vezető, és miként készül az ünnepekre a civil ember?

Vezetőként pihenésre nincs lehetőségünk, még akkor sem, ha az idei évben is kollégáimmal együtt emberfeletti teljesítményt végeztünk. Ugyan a 2021. évnek a végét járjuk, de már azon kell dolgozunk, hogy a következő évben a meglévő kihívásokra miként reagáljunk, miként tudjuk előnybe hozni tagjaink áruit, és milyen termékfejlesztéseket, csomagolási fejlesztéseket kell és szükséges bevezetnünk annak érdekében, hogy továbbra is versenyképesek maradjunk, vagy akár növelni is tudjuk pozíciónkat a piacon. Civil emberként számomra fontos, hogy az ünnepeket a családdal közösen töltsük, hiszen ez ad erőt, megnyugvást és erős támaszt számomra. Ezúton is köszönöm feleségemnek és gyerekeimnek minden lelki támogatást.

 

Sikeres védjegyhasználóként milyen tapasztalatokat tudna megosztani az idei évről, és mit üzenne a jövő év pályázóinak?

A véleményem az, hogy igenis van jelentősége ezeknek a védjegyeknek. Ugyan sokan még szkeptikusak a szakmában, de ha a megfelelő marketing eszközöket hozzá tudjuk tenni saját magunk és a teljes zöldség-gyümölcs ágazat megjelenítése érdekében, akkor igen is nagy jelentősége lesz. Azt látjuk, hogyha nem is egyből, de előbb-utóbb van pozitív értéke a védjegy használatának. Mint ahogy azt már hangsúlyoztam, a marketing hatása nem egyből, hanem később érezteti hatását. Így a védjegyek tudatos használatának a későbbiekben még nagyobb jelentősége lesz. Nekünk az a fontos, hogy a védjegy mögött garantált minőséget tartsuk, és ne engedjünk abból. Hiszen szilárd meggyőződésünk, hogy a minőséget minden körülmények között, még a legnagyobb válságok alatt is el lehet adni. A minőség mindenek felett.